Det som får ett företag att fungera är dess anställda, så det gäller att sätta rätt person på rätt plats men detta är något som inte är så lätt alla gånger – därför kan det vara en god idé att låta någon annan sköta rekryteringsprocessen.

Att anställa personal kan vara svårt och det gäller att hitta rätt person att sätta på rätt tjänst, men som tur är finns en rad olika sätt att anställa sina medarbetare på. Till exempel kan en lösning vara att anlita ett externt företag som sysslar med personaluthyrning såsom Jobbusters vilka även sysslar med rekrytering åt företag. Men för ett nystartat företag kan det dock vara skönt med just personaluthyrning då man slipper utgifter som bland annat sociala avgifter och liknande, vilka täcks av bemanningsföretaget och på så vis gör det mindre kostsamt för dig som företagare att ha personen anställd hos dig. En annan lösning kan vara att själv hantera rekryteringsprocessen, men då ska man veta att detta kräver såväl tid som erfarenhet rekryteringsprocessen för att det ska bli en lyckad match – så det enklaste är egentligen att börja med att hyra in personal från bemanningsföretag, övergå till att låta dem hantera rekryteringsprocessen och sedan när man känner sig varm i kläderna övergå till att själv sköta allt som har med anställningar att göra. Ett tips är dock att använda sig av inhyrd personal i tjänster som indirekt hör till företaget såsom receptionens receptionister och backoffice-personal för att spara in på personalkostnader utan att förlora denna typ av värdefull personal.

Att tänka på vid rekrytering

enkät checklistaOm du väljer själv att anställda dina medarbetare ska du vara väl medveten om att det finns en hel del saker att tänka på. Till exempel måste du bland annat skicka in en anmälan till Skatteverket för att registrera dig som arbetsgivare samt kontrollera att du har alla andra typer av dokument som gör dig och ditt företag passande som arbetsgivare. Likaså finns en hel del saker att hålla koll på när det väl är dags för anställningsprocessen. Exempelvis tidningen Driva eget understryker vikten av att du redan innan själva jobbannonsen annonseras ut verkligen kontrollerat att du har råd att anställa personal. Ett tips att lägga på minnet om du vill ha lite billigare utgifter är att anställa yngre eller äldre personer, för de kostar minst. Sen kan det även vara en god idé att fundera ut vilken typ av anställningsform du vill att dina anställda ska ha, och det finns två typer att välja bland: tillsvidareanställning och tidsbegränsad anställning. Något som dock många tror är en anställningsform är timanställning, men det är ingen anställningsform utan betyder kort och gott att du betalar den anställde per timme istället för en fast månadslön, vilket du kan läsa mer om hos verksamt.se vilket är en informationssajt som tillhandahålls av Skatteverket, Bolagsverket och Tillväxtverket. När detta är gjort är det dags att hitta rätt person och då ska du inte glömma följande:

  • Anställningskontrakt – för att precissera anställningsform, arbetstid, lön, semester och förmåner.
  • Försäkringskassan – teckna en sjuklöneförsäkring här.
  • Tjänstepension – ej nödvändigt, men lockar många att söka utannonserade tjänster