Det finns flera vägar att gå när man vill marknadsföra sitt företag, vissa bättre än andra och precis som med annat så går även marknadsföring i olika trender – och för 2017 kan vi tydligt se en hel del marknadsföringsknep som trendar och framförallt den digitala.

Det finns en rad olika skolor när det kommer till marknadsföring, vissa förespråkar till exempel den klassiska analoga marknadsföringen som bland annat förespråkar att exempelvis marknadsföra sig på mässor och sätta annonser i print. Vilket självklart är superbra inom vissa sorters branscher där man behöver synas mer fysiskt för att ens speciella kundgrupp ska se en. Men generellt för alla branscher idag är att man inte heller ska glömma bort den digitala marknadsföringen när man annonserar analogt. För 2017 är det till exempel det digitala som verkligen trendar inom både marknadsföring och inom sätt att göra sitt företag mer lönsamt. Det är något som Dagens Media skriver om och i en lista har man sammanställt hela tio digitala trender som de anser är de hetaste för att lyckas både med sin marknadsföring och med sin lönsamhet för det kommande året. Här är de trender vi tror kommer toppa allra mest:

  • De tekniska verktygen – för att driva datadriven marknadsföring och analys förutspås bli allt viktigare för att vinna kunderna.
  • Mobilen i fokus – allt fler köp och sökningar görs via mobiltelefonerna och inte framför datorn, därför läggs ett starkare fokus på att anpassa sin marknadsföring till mobilen.
  • Kundupplevelse is king – viktigaste är inte att ha bästa produkten lägre utan att kunna leverera den bästa upplevelsen för kunden när denna besöker sajten, fokus på sajt och varumärke är därför viktigt under 2017 för att kunden ska lämna med bra upplevelse.
  • Kundfokus – genom kommunikation, marknadsföring och design är de tre pelarna som alla bör vila sitt företag på med fokus på digitalt kunnande.
  • Optimera för konvertering – inte bara kundens upplevelse är viktig för att skapa ett framgångsrikt företag, utan man måste även se till att kunden också köper det man säljer, ett större fokus kommer därför läggas på konverteringsoptimering.