Ett företag blir inte framgångsrikt utan att locka till sig rätt kunder och få dem att köpa de produkter eller tjänster som företaget tillhandahåller. Detta gäller självklart även i butiker och här jobbar företagen hårt för att locka kunderna till köp.

1794341-shop-assistant-smiling-while-swiping-credit-card-in-supermarket (1)

Det har länge varit populärt att locka till köp genom skrikiga reklamskyltar men nu tar man ett nytt grepp i marknadsföringen i butik, rapporterar Mitt I. Nu är det nämligen marknadsföring genom dofter som gäller och med hjälp av maskiner som sprutar ut doft försöker handlarna få konsumenterna att shoppa mer. Det kan handla om allt ifrån doft av bullar i bageriet, till havsdoft i fiskdisken. Doft är det nya att satsa på och eftersom 75 procent av våra beslut påverkas av dofter, lär vi få höra mer om doftmarknadsföring i framtiden.

Exponering och merförsäljning

Självklart är det inte bara doft som handlarna använder för att locka till sig kunder och få fler köp. Det finns massvis av strategiska knep som är mer eller mindre kända. Något som är ganska så känt är att varor exponeras på olika sätt för att de ska bli synliga för kunden. Exempelvis använder sig butikerna av olika ställ som bland annat Displayexperten hjälper dem med. De arbetar även med merförsäljning genom att placera varor som man kan tänkas impulsköpa vid kassan. Då har man redan handlat det man kommit dit för att handla men kan ytterligare bli lockad att köpa strumpor, tuggummi eller smink, skriver st.nu.

Ett tydligt koncept

I princip alla ytor i en butik ska locka kunder och miljön ska vara säljande. Förutom att det ska finnas småsaker som gör att kunderna köper mer, ska även hela butiken kännas lockande. Och det är inte ovanligt att butiker jobbar med koncept som ska locka vissa målgrupper.

”Att kunna tillhandahålla ett koncept, som tilltalar en viss målgrupp och samtidigt skiljer butiken från konkurrenterna.” Läs mer.