Marknadsföring är en viktig del i att driva företag. När du ska skicka nyhetsbrev till kunderna finns det mycket att förbereda och tänka på för att din marknadsstrategi ska lyckas. Marketing automation underlättar i kommunikationen med kunderna, men det är också viktigt att formulera nyhetsbrevet väl och anpassa det efter läsaren.

Ett enkelt sätt att förbättra marknadsföringen är att skicka nyhetsbrev med Rule som på ett kostnadseffektivt sätt driver trafik till hemsidan. Du kan enkelt stärka ditt varumärke med nyhetsbrevstjänster. Fördelen med Rule är att det är kostnadsfritt att komma igång, så att du snabbt kan utvärdera effekten för ditt företag.

Om marketing automation

Marketing automation används för att rikta och automatisera marknadsföring, baserat på kundernas förväntade eller existerande beteende. Digitala plattformar och system kan hantera och lagra data från användarnas aktiviteter och forma strategin därefter. Detta sker i form av nyhetsbrev, SMS, riktade annonser på hemsidor eller sökresultat på Bing och Google.

Strategi för nyhetsbrev

Ett väl utformat nyhetsbrev kan förbättra företagets försäljning, men konkurrensen är hård. E-postexperten Sarah Wittbom tipsar om hur du blir framgångsrik på området:

”Visa att du är expert. Var inte rädd för att vara ­kaxig, visa att du är ledare på ditt område. Säg ”Så här gör du för att lyckas med din kalops”. Använd ett språk som visar att du kan din sak.”

När du skickar ut nyhetsbrev till kunderna är det viktigt att ha koll på lagstiftningen om personuppgifter. Med hjälp av nyhetsbrevet kan du få värdefull statistik och information om användarna som kan appliceras i marketing automation.