Att sälja produkter på nätet kan vara en lönsam verksamhet om du kan pressa dina inköpspriser så att du kan ha konkurrenskraftiga priser till kunderna. Det finns idag många e-handelsbutiker på nätet och därför är det många e-handlare som vill åt kunderna. Att sälja produkter på nätet handlar inte om att göra någon större vinst på varje försäljning utan istället att sälja stora volymer, som i sin tur ger en bra vinst sammantaget.

stack cardboard boxes wrapping plastic on pallets for export shipmentAtt pressa inköpspriser är inte så lätt, om du inte säljer stora volymer, dock är det enklare att få lägre inköpspriser om du själv köper in ett lager. Då får du ofta rabatter som du kan använda så att du kan erbjuda dina kunder lite bättre priser. Dock krävs det att du har utrymme att förvara ditt lager samtidigt som du själv får hantera alla beställda paket.

Vikten av ett bra lagersystem

Det kräver att du har ordning på dina produkter och därför kommer du att behöva ett bra lagersystem där du kan registrera dina inkomna produkter och din försäljning. Ett bra lagersystem håller även rätt på adresser och gör det möjligt för dig att skriva ut fraktsedlar. Att ha en e-handel med lager kräver lite mer arbete då du tar hand om hela kedjan själv, från försäljning och inköp till lagerhantering och distribution. Fördelen med att ha ett eget lager är att du vet att du har produkter att skicka direkt. Ibland kan det vara bättre att inte ha ett lager, om du exempelvis säljer små volymer av många olika produkter. Då är det bättre att låta din leverantör som du köper av leverera produkterna direkt till din kund. Att ha ett eget lager kräver också att du kan ligga ute med kapital tills produkterna är sålda, men i gengäld blir din vinst större.

Sälj produkter på nätet

Konkurrensen på nätet är hård idag mellan e-handlare, vilket innebär att det krävs något extra för att kunna få en bra vinst på din e-handel. Att köpa in ett större lager till bra priser är ett sätt att få större marginaler på din försäljning och därmed också möjligheten att konkurrera med lägre priser.