Många företag i Sverige tappar i utvecklingen när det kommer till det digitala, vilket gör det svårt för dessa att växa. Vilka tappar mest och vilka är bäst på att anpassa sig till den digitala tidsåldern?

 

Det är viktigt att välja rätt e-handelslösning, något som vi även skrivit om tidigare, detta för att som e-handlare synas och ta andelar på nätet. Som marknadschef gäller det att stärka företagets varumärke i kundernas och de potentiella kundernas medvetande och hjärta. Det är inte minst viktigt att ge kunderna det som de vill ha och framförallt förväntar sig, som en responsiv sajt med skräddarsydd, riktad kommunikation – relevant just för dem och det de vill när du köper de produkter eller tjänster du erbjuder. Mer om detta går det att läsa om i här.

 

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen

 

Samtidigt går det att läsa om hur svenska företag och bolag har halkat efter i den digitala utvecklingen, i alla fall om man ser till hur den internationella konkurrensen. Nu menar man i Dagens Handel att många svenska företag tappar i en så kallad digital mognadsgrad. Sverige som ju har varit i framkant när det kommer till digitalisering, innovation och teknik generellt är på en oroande nedgående trend med hårdnande global konkurrens och ökad digital mognad från flera andra håll. Det tycks så att företag inte har anammat de nya digitala möjligheterna som finns med chatbots, AR och AI.

Tydligen är det snarare så att många företag fokuserar på det som var nytt och låg i framkant för några år sedan.

 

Det detaljhandelsföretag som det går bäst för gällande digitalisering är bland andra Clas Ohlsson, detta enligt undersökningen gjord av Bearingpoint. Electrolux ligger på nionde plats medan IKEA inte tycks ha haft ett bra år och har fallit bort från topplistan. De bästa företagen enligt undersökningen är för övrigt: Telia, Qliro, Tele2, Clas Ohlsson. De som fallit ur årets topplista är IKEA, ICA, SAS, SJ, Eon, Volvo Cars, Stena Lines och SEB.

 

Men vilka är då de största företagen i Sverige år 2017? Volvo AB är fortfarande det största enligt VA. Därefter kommer Ericsson, trots att bolaget tappat dubbelt så mycket eller tio procent av omsättningen under året. H&M var nyligen det högst värderade bolaget på Stockholmsbörsen, men efter raset förra veckan har Volvos aktiekurs gått om och fortsätter växa samtidigt som H&Ms aktie fortsätter ner.