Funderar du på att söka nytt jobb och planerar att uppdatera din LinkedIn sida därefter? Då finns det en hel del beskrivande ord för kompetenser och titlar som du bör lägga lite extra krut på att f med i din beskrivning – här är de mest efterfrågade kompetenserna som arbetsgivarna letar efter.

Oavsett om du vill arbeta med digital marknadsföring eller om du söker en roll som kommunikatör är det viktigt att din LinkedIn-sida är uppdaterad och att den dessutom fångar uppmärksamheten hos potentiella arbetsgivare. Så hur ska du göra för att lyckas med detta? Ett tips är att välja dina kompetenser väl och skräddarsy dessa efter rollen du vill söka jobb inom. Är det exempelvis en tjänst som kock är det logiskt att stapla kompetenser inom storkök och matlagning. Desto klurigare kan det dock vara när du söker roller som egentligen inte har en fast rollbeskrivning och ett bra exempel på sådan roll är titeln kommunikatör. Vilka egenskaper bör en sådan ha? Enligt en sammanställning över kompetenser på LinkedIn som Resumé publicerat kan du snabbt se vilka som är de vanligaste kompetenserna som kommunikatörer använder, vilka som rekryterarna letar efter och vilka som är uppstickare rent generellt när man talar om kompetenser.

Detta är de vanligaste och mest efterfrågade kompetenserna på LinkedIn

De vanligaste kompetenserna som anges av kommunikatörer är:

  1. Sociala medier
  2. Public Relations
  3. Marketing
  4. Strategisk kommunikation
  5. Media Relations
  6. Corporate Communications
  7. Marketing Strategy
  8. Internal Communications

Men är det verkligen dessa kompetenser som arbetsgivarna faktiskt vill anställa? Nej, inte riktigt. Vill du vara het på denna konkurrenskraftiga marknad ska du se följande lista. Här är de kompetenser som rekryterarna faktiskt efterfrågar:

  1. Försäljning
  2. Management
  3. Affärsstrategisk kunskap
  4. Ledarskap
  5. Digital marknadsföring
  6. Affärskunnande
  7. Projektledning
  8. Kommunikation

Likaså finns även en hel del kompetenser som syns allt mer och som också kan vara väl värda att ta en titt på och kanske inkludera på din sida. Vad man bland annat börjat se en hel del är kompetenser inom det digitala såsom just digital marknadsföring, digital strategy, onlinemarknadsföring, onlineannonsering, Integrated Marketing, Word Press, webbdesign och Brand Management – så om dessa kompetenser finns i ditt register är det bara att lista dessa också!