Vad är det som avgör om en e-handel blir framgångsrik eller ej? Det beror naturligtvis på många saker, men en viktig faktor är valet av e-handelslösning.

Dollarstore-varuhusAllt fler försöker sig på e-handel, såväl stora företag som mindre aktörer och de som bestämmer sig för att pröva att sälja saker för första gången i sina liv. Det är dock långt ifrån alla som lyckas.

Vad är det då som avgör om en webbhandel går med vinst eller inte? Det finns flera faktorer som påverkar hur framgångsrik man är.

Framgångsfaktorer för e-handel

För det första: valet av e-handelslösning. Systemet ska vara lätt att använda, skalbart och inte minst stabilt. Flera webbutiker har drabbats av förluster när de har bytt från ett system till ett annat, och all information inte har följt med i migreringen. Bäst är att redan från början välja ett system som är utbyggbart. Ett sådant system är Magento. Det är open source, men det finns ändå möjlighet att få hjälp när problem uppstår, om man väljer att köpa lösningen från ett företag. Ett företag som har stor erfarenhet av att designa Magento-lösningar för e-handlare av olika storlek är Vaimo. Läs mer om Vaimo här.

En bra e-handelslösning är naturligtvis inte en garanti för att kunderna kommer att hitta till webbutiken, men det är en bra början. En bra lösning ger dock en större synlighet i sökmotorerna, vilket i sin tur gör att kunderna hittar till butiken. I Värnamo har handlarna gått samman och skapat en gemensam portal, vilket gjort att de hittat kunder långt utanför kommungränsen. Det säger handlaren Ulf Björnstedt till Vn.se.

Tänk också på att vissa produkter passar bättre än andra att sälja över nätet. Dollarstore kommer snart att göra entré på e-handelsscenen, och då väljer man att inte erbjuda hela sitt sortiment online.

Dollarstore planerar att starta e-handel nästa sommar. Affärsidén är, enligt ägaren Peter Ahlberg, att sälja till marknadens lägsta priser, och webbhandeln inriktas på produkter inom sport, fritid, och skönhet samt leksaker.

Samtidigt kan det vara en fördel att vara först med att sälja en viss typ av varor online. Ica:s satsning på e-handel kommer sent, enligt många experter. Andra var helt enkelt först med att sälja mat på nätet, och dessa aktörer har ett försprång som kan vara svårt att ta igen.